Každý člověk, který přijde s vašim podnikáním do kontaktu, si o něm udělá určitý obrázek. Pomalu a nevědomě tak každý podnikatel či firma buduje svou značku (brand). Někteří ji nechají napospas svému osudu, ti zkušenější ji budují vědomě a systematicky, protože vytváření silné a uznávané značky je klíčovým prvkem dlouhodobého úspěchu každého podnikání. Správně postavená značka dokáže přilákat loajální zákazníky, odlišit se od konkurence, zvýšit návratnost investic a její dlouhodobou hodnotu.
Brand building (budování značky) je komplexní a dlouhodobý proces tvarování obrázku o vašem podnikání v myslích lidi, kteří s vaší značkou přijdou do kontaktu. Vytvářet značku (brand) může být finančně i časově náročné a mnoho podnikatelů i firem se na cestě za úspěšností značky nevědomky dopouští řady různých chyb. V tomto článku se zaměříme na 4 důležité kroky, které když uděláte, tak se vyhnete nejčastějším chybám při budování značky.
Obsah článku
Dělejte to hlavně pro lidi
Občas se stane, že na vědomé budování značky zatím nejste připraveni. Může se jednat o finanční či časové důvody, anebo si zatím nevěříte natolik, abyste o sobě dali naplno vědět světu. To vše je v pořádku, i tak může vaše podnikání vyjít, stačí když se již od začátku zaměříte na vyřešení problémů a naplnění potřeb vašich zákazníků. Každý další spokojený zákazník bude pomalu a postupně vytvářet dobré jméno vaší značky. Je však možné, že vás vaše rozhodnutí zavedou do slepých uliček a budete se muset s prázdnými kapsami vrátit zpět na začátek. Proto hned jak to bude možné, začněte na vaše podnikání koukat komplexně a investujte do vědomého budování vaší značky.
Vždy začněte se strategií značky (brand strategy).
Na cestě za úspěšnou značkou nejsou žádné zkratky. Putování vám však může usnadnit promyšlený proces, který vám stejně jako mapa zapáleného dobrodruha ukáže, kde se skrývají nástrahy a kde si můžete trochu odpočinout. Tento proces vždy začíná se strategií podloženou průzkumem. Díky strategii budete vždy znát váš další krok, budete vědět, kde je váš cíl, a hlavně budete vědět, proč na této cestě vlastně jste.
Vždy si proto nejprve stanovte cíle a naplánujte brandovou strategii (strategii značky), díky které těchto cílů dosáhnete. Dobře postavená strategie vám dá odpovědi nejen na tyto otázky:
- Jaký je účel /smysl značky? Proč existuje?
- Jaké jsou její vize do budoucnosti a čeho chce dosáhnout?
- Jaké jsou podnikatelské cíle a klíčové ukazatele výkonnosti (KPI)?
- Na jakých hodnotách je značka postavena?
- Jaký je autentický příběh značky?
- Jaká je cílová skupina a kdo je ideální zákazník? Jaké problémy, potřeby a přání mají?
- Kde na trhu stojíme, kdo jsou naši konkurenti a jak se od nich dokážeme odlišit?
- Jaký je unikátní prodejní argument značky (USP)?
- Jaké marketingové iniciativy dávají pro značku smysl?
- Jaká je osobnost značky?
- Jaký je její styl, jak komunikuje, jaký používá tón a slova?
Dokážete-li jasně formulovat odpovědi na tyto otázky, již teď jste na dobré cestě. Pokud si se svou strategií stále nejste jistí, přečtěte si článek Základy budování značky: Jak si vytvořit brandovou strategii.
Vytvořte unikátní Identitu značky (brand identity) a buďte konzistentní
Za identitou silné značky stojí vždy více než jen logo. Je to soubor vizuálních a verbálních prvků založených na propracované strategii, které hrají klíčovou roli při komunikaci s cílovým publikem. Identita působí na jejich emoce a přitahuje jejich pozornost. Důkladně promyšlená identita pomáhá značce být snadno rozpoznatelnou a zaujmout na trhu plném přímé i nepřímé konkurence.
Mezi základní prvky autentické vizuální identity (visual identity) patří logo a doplňkové logotypy, barevná paleta, písmo, unikátní prvek, ikony a grafiky, jednotný styl fotografií, brandový vzor (brand pattern), digitální a tiskové šablony. Mezi základní prvky verbální identity (verbal identity) patří styl komunikace, tonalita komunikace a její hranice, výběr slov a slovních spojení. Pokud chcete jít opravdu do hloubky, můžete přidat také autentickou vůni nebo jedinečný zvuk.
Je však nesmírně důležité identitu používat konzistentně na všech platformách a při všech interakcích se zákazníky, jen tak si značka může vytvořit trvalé spojení se svými zákazníky.
Vytvářejte kvalitní a hodnotný obsah
Obsah hraje klíčovou roli při budování vztahu se zákazníky. Proto je vhodné mít v rámci strategie opravdu dobře definované cílové publikum a jeho potřeby. Tím, že porozumíte zájmům vaší cílové skupiny můžete lépe formulovat obsah, který ji osloví a zaujme. Obsah by měl být vždy relevantní a přínosný pro vaši cílovou skupinu. Můžete psát články s hodnotnými informacemi, inspirativní příběhy, interaktivní obsah nebo alespoň odpovídat na otázky.
Aby se vytvořený obsah dostal ke správnému publiku, je důležité správně vybrat distribuční kanály (blog, sociální média, podcast apod.). Sdílením kvalitního obsahu nejenže zvyšujete zapojení vaší komunity, ale postupně si také budujete autoritu ve svém odvětví a posilujete pozici značky jako odborníka. Budete-li ve svých článcích používat vhodná klíčová slova, můžete zvýšit také jejich organický dosah.
Nenechte svou značku na pospas svému osudu
Už vám určitě došlo, že vědomá a systematická práce postaví pevné základy pro silnou a uznávanou značku, která odolá zkouškám času a napíše úspěšný příběh vašeho podnikání. Strategie značky vám bude cenným průvodcem na cestě k vytyčení a dosažení cílů, ať už se jedná o podnikatelské úspěchy nebo loajalitu zákazníků. Pečlivě navržená identita značky se dotkne smyslů a emocí vašich zákazníků a pomůže vytvořit dlouhodobé spojení s vašim cílovým publikem. Tvorba kvalitního obsahu se stane mostem mezi značkou a její cílovou skupinou, který umožní budovat pevné vztahy a vnímanou odbornost v daném odvětví.
Pokud chcete mít na cestě za úspěšnou značkou ochotného parťáka, který vás vyslechne, podpoří a ukáže vám cestu, neváhejte a zarezervujte si úvodní videohovor zdarma.