<< Zpět na Blog

Víte kolik je hodin?

od | 8. 6. 2022 | Aktuality

Perex je úvodní odstavec článku, většinou graficky odlišený nebo zvýrazněný, který shrnuje nejdůležitější body. Najdete ho ve většině zpravodajských textů, někdy je napsán i formou odrážek. Psát perex není podmínkou. Pokud se však rozhodnete ho do svého článku zařadit, dejte si pozor, aby byl opravdu samostatným textem, který můžeme odstranit, aniž bychom narušili logickou návaznost našeho textu.
3

Zde napište váš první nadpis

3

Zde napište váš druhý nadpis

3

Zde napište váš třetí nadpis

Perex je úvodní odstavec článku, většinou graficky odlišený nebo zvýrazněný, který shrnuje nejdůležitější body. Najdete ho ve většině zpravodajských textů, někdy je napsán i formou odrážek. Psát perex není podmínkou. Pokud se však rozhodnete ho do svého článku zařadit, dejte si pozor, aby byl opravdu samostatným textem, který můžeme odstranit, aniž bychom narušili logickou návaznost našeho textu.

Pokud jste se jako součást své obsahové strategie rozhodli založit blog či magazín, je potřeba jej naplnit dobrými články. Texty, které naši čtenáři budou rádi a s chutí číst. Že jste naposledy psali slohovku ve škole? Nevadí. Přináším vám 10 základních pravidel a rad, jak napsat dobrý článek.

1. TITULEK A OTEVŘENÍ JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ

Na titulku a otevření článku, tedy prvních větách, si dejte záležet. Jinak si článek málokdo přečte. Titulek funguje jako obal celého článku, který buď čtenáře naláká, aby se podíval, co se skrývá uvnitř, anebo ho odradí a on náš článek přejde bez povšimnutí. Napsat dobrý titulek není rozhodně jednoduché, každopádně mu věnujte velkou pozornost.

Nejjednodušší bývá vymyslet titulek až po napsání celého článku. Výborně. Titulek zaujal a čtenář se dostal až na váš článek. Nyní musíme jeho pozornost strhnout natolik, aby se pustil do čtení. Stejné pravidlo jako pro titulek proto platí i pro tzv. otevření, tedy první věty našeho článku. Opět se vyplatí psát úvod až jako poslední. Během psaní celého článku se vám myšlenky utřídí a úvodní slova se budou psát téměř sama.

Nezačínejte články banalitami, všeobecnými rčeními nebo větami typu „Každý dobře ví, že vzdělání je důležité.“ Zkuste sdělení spíše ilustrovat příkladem anebo jít rovnou k jádru věci.

2. ZAČÁTEK ČLÁNKU NENÍ POKRAČOVÁNÍM TITULKU

Vypadá to jednoduše, ale toto pravidlo velmi často spousta článků porušuje. Titulek je zcela samostatný text, který musí obstát sám o sobě. Stejně tak článek musí zvládat fungovat i bez titulku. Titulek je jakousi koncentrací toho nejlepšího, co článek obsahuje, a informace v něm nesmí být nezbytné k pochopení samotného textu. Stejně tak perex je samostatný text. Co je to perex? 

Perex je úvodní odstavec článku, většinou graficky odlišený nebo zvýrazněný, který shrnuje nejdůležitější body. Najdete ho ve většině zpravodajských textů, někdy je napsán i formou odrážek. Psát perex není podmínkou. Pokud se však rozhodnete ho do svého článku zařadit, dejte si pozor, aby byl opravdu samostatným textem, který můžeme odstranit, aniž bychom narušili logickou návaznost našeho textu.

3. TO HLAVNÍ PATŘÍ NA ZAČÁTEK

I když tuto radu spousta textařů nerada slyší, je dobré se jí řídit. Je sice hezké, že si pro čtenáře chceme schovat to nejlepší na konec, ale pravda je taková, že pokud to zajímavé nesdělíme hned na začátku, s největší pravděpodobností náš článek do konce nikdo nedočte.

Je to, jako když své hosty v restauraci necháváte čekat 90 minut, aby pak více ocenili vaše vynikající menu. Výsledek? Host nejspíše po hodině čekání ztratí nervy a odejde. A pravděpodobně se už nikdy nevrátí. A to přeci nechceme.

4. POZOR NA POUŽÍVÁNÍ KLIŠÉ

Používejte originální a zajímavý jazyk, ale dejte si pozor na klišé a banality. Rčení, pořekadla nebo otřepané fráze do dobrého textu nepatří, pokud pro to nemáme opravdu dobrý důvod. Naopak originální metafory nebo přirovnání náš text ozvláštní a přidají mu na čtivosti.

Karolína Křížová

Pomáhám podnikatelům pochopit souvislosti v on-line světě, najít funkční řešení jejich problému a působit autenticky.

Více o mně

404 - Nenalezeno

Nenašli jsme nic, co by odpovídalo vašemu hledání. Zkuste upřesnit hledání nebo využijte hlavní menu k navigaci na webu.